lørdag 7. februar 2009

Shay Given: God-given-talent


Jeg sitter å ser en tidlig formiddagskamp mellom Manchester City (City) og Middlesbrough (Boro). Jeg begynte å se litt ut i kampen, og fikk ikke med meg lagoppstillingene. Etter et-par-og-tyve minutter kommer Citys keeper rusende ut av sekstenmeteren for å dryle ballen vekk fra faresonen. "Joe Hart," tenker jeg, "brukbar spiller". Men det er ikke Joe Hart.

Mannen som sparker ballen langt opp på motstanderens banehalvdel er City nyervervelse Shay Given!! Målvakten som i en årrekke har spilt for ubrukelige Newcastle, og som har vært deres mest stabile spiller i ti års tid. City må ha kjøpt han mot slutten av overgangsvinduet i starten av februar. Det er selvfølgelig ingen direkte overraskelse, siden City med sin nye pengesekk kjøper alt som kan krype og gå av gode fotballspillere for tiden.

Shay Given har vært Newcastles bestemann lenge. Og det er en hendelse ca tredve minutter ut i kampen som gjør at jeg velger å dedikere et eget innlegg til han, til tross for at han ikke er Manchester United-spiller. City har eid kampen. Men etter en halvtime klarer Boro å forville seg opp i angrep. Alves kommer seg foran oppasseren sin, og avslutter fra fem meter, knallhardt. Han regner med at ballen går inn. Hele stadion ser ballen i mål. Boro har nesten startet feiringen.

Men der står debutant Shay Given.

Han har lenge vært alt for god for et Newcastle-lag, som har skrapt bunnen av Premier League hele sesongen. Etter min mening er han Europas, kanskje til og med Verdens beste, på reaksjonsredninger!

Ballen kommer i hodehøyde til høyre for keeper. Given gjør det han er best på, får løftet hånda, og ligger halvveis inni mål da han får slått ballen ut igjen. Få andre keepere tar den, og det er ikke tilfeldig! Given er en såkalt shotstopper, og dette er en såkalt tv-redning. Tilskuerne bak mål hopper. Jeg rykker til i sofaen. Til og med katta, som ligger i fanget mitt og døser og maler, reagerer! Vi er imponerte, alle mann (og katt) alle. Fantastik debut. Selv om City sliter med å score mål, har de hvertfall en pålitelig sisteskanse.

Dette innlegget er altså dedikert til Shay Given. Den stabile keeperen som har vært tro mot sin gamle arbeidsgiver lenge, og som muligens er verdens beste på strek. En liten mann med en enorm rekkevidde.

Legger til en link med en video på youtube. Kvaliteten er ikke all verdens, men poenget mitt kommer tydelig frem - http://www.youtube.com/watch?v=H4AwlfA-9Zk

1 kommentar:

Anonym sa...

Flott blogg! Likte spesielt godt parantesbruken i starten! Men, hvorfor rakke ned på Newcastle i annenhver setning? Ikke alle kan være like gode som united! Get over it!